Toyota zag de wereldwijde autoverkopen in 2011 met 6 procent dalen tot 7,95 miljoen stuks. De rivalen GM en en VW verkochten vorig jaar respectievelijk 9,03 miljoen en 8,16 miljoen auto’s. Volgens Toyota stond de verkoop onder druk door de verwoestende aardbeving in Japan afgelopen maart, de overstromingen in Thailand en de dure yen.

Toyota haalde in 2008 GM in als grootste autoproducent ter wereld. Daarvoor waren de Amerikanen 77 jaar lang marktleider.

Verkoopdoelstelling

Toyota had de verkoopcijfers over 2011 woensdag onder aan een persbericht geplaatst, zonder verdere toelichting te geven. De Japanners lieten eerder weten dat ze het belangrijk vinden de nummer 1 te zijn, maar dat dat niet het allerbelangrijkst is. Het produceren van kwalitatief hoogwaardige auto’s heeft volgens Toyota prioriteit.

De Japanners hebben de verkoopdoelstelling op de thuismarkt voor 2012 met 6,5 procent naar boven bijgesteld tot 1,63 miljoen auto’s. Dat komt vooral doordat de overheid belastingvoordelen voor de aankoop van milieuvriendelijke modellen opnieuw heeft ingevoerd. Het nieuwe cijfer betekent een groeispurt van 36 procent ten opzichte van vorig jaar. Wereldwijd denkt Toyota dit jaar 8,58 miljoen auto’s aan de man te brengen. Dat zou een nieuw record betekenen qua verkoopaantallen.

Concurrent GM boekte vorig jaar vooral successen met zijn belangrijkste merk Chevrolet. Daarvan werden er in totaal 4,76 miljoen verkocht, het hoogste aantal ooit. Vooral in China was Chevrolet erg populair. Maar ook in andere delen in de wereld zat de verkoop van het merk in de lift.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl